A Mihail Csehov technika módszere Huszthy Edit Katalin doktori disszertációjában
Mihail Csehov technika a Debreceni Egyetem Építőszmérnöki Tanszékének Adjunktusa disszertációjába
2021 – 2022 közötti időszakban Huszthy Edit Katalin, a Debreceni Egyetem Építőszmérnöki Tanszékének adjunktusa, doktori disszertációjának téziseihez kapcsolódóan elvégezte a Karakterépítés Alapjai – Michael Chekhov Acting Technique® kurzussorozatot.
Hálás szívvel köszönöm, hogy aktív részvételével mindenki számára jelenvalóvá tette az Atmoszféra, Pszichológiai Gesztus, Attitűd, Központ és Kompozíció felfedezését, érzékelését és alakíthatóságát;
valamint A fény és gesztusa - Tárgy- és fényanimáció & Mihail Chekhov Acting Technique® két napos, társművészeti képzés során alkotóként is részt vett a tárgyak, környezet, díszlet felfedezéseken keresztüli létrehozásában.
Különös megtisztelő, hogy a gyakorlatokat doktori disszertációjában, mint a tér pusztán a képzelő erő általi alakíthatóságát tézisei igazolásaként felsorakoztatja.
Az említett szakaszt kiemelve idézem is:
„Ugyanez játszódik le a térben való mozgás során is. Turóczi Levente a Mihail Csehov módszerére épülő kurzusán olyan imaginációs technikák gyakorlatát alakította ki, amely során a tér és a térben mozgó személyek kapcsolatának atmoszférateremtő lehetőségeire irányítja a figyelmet. Egy tér nem csak feltérképezhető és megérthető a benne való mozgás segítségével, hanem maga a test látványa, mozgása és helyzete definiálja azt. Ezért míg az előre tervezett statikus játékterek beszűkítik, addig az improvizatív módon, a játék során kialakított terek segítik a környezet és a játékosok kölcsönhatásának és így az atmoszférateremtésnek a lehetőségeit. Az ilyen jellegű előadói módszerhez idomulva a tervezési munka alapja nem egy adott témához kapcsolódó vízió kialakítása, hanem a tér felmérése, hangulatának megértése. Az erre irányuló csoportos tréningek egyszerű térbeavatkozásokra irányuló feladatokat foglalnak magukba, melyek olyan mozgásimprovizációs gyakorlatok segítségével valósulnak meg, mint a meghatározott irányú és minőségű járás, irányított labdadobás vagy egymás helyének pontos meghatározása. Ezt követi a szabad asszociációk kialakítása, analógiák keresése a tér hangulatának, változásainak megismerése közben, valamint kapcsolatok létrehozása a tér és a színek, formák, mozgásminőségek, viselkedésmódok között. Ezután egyfajta szubjektív felmérőmunkaként különböző gesztusok kialakítása a cél, melyek maradandó formában is megjelennek a térben. A gyakorlatok során meghatározásra kerülnek az adott tér irányai és súlypontjai, melyek a térbeavatkozás alapját adják.”
Huszthy Edit Katalin - Színpadi látványtervezés és rokon művészeti jelenségek 121 – 122 oldal - https://mome.hu/hu/doctoral-dissertations
Publikációs listája: https://m2.mtmt.hu/gui2/?type=authors&mode=browse&sel=authors10036732
Debreceni Egyetemi Építészmérnöki Tanszék – Huszthy Edit adjunktus - https://epitesz.unideb.hu/huszthy-edit
A felvetett téziseiből a 8. és a 6. kifejezetten a Mihail Csehov technika nyújtotta lehetőségekhez kapcsolódik:
„8.
A fentiekből kiindulva arra a feltevésre jutottam, hogy a látványtervező tevékenysége nem csak a színpadkép kialakítására, hanem az előadói munka körülményeinek és eszközeinek megteremtésére és a színpadi jelenlét következtében létrejövő vizuális alternatívák feltérképezésére is irányulhat. Ezzel párhuzamosan a színpadi vizualitás létrehozását a színészi improvizációval szoros kapcsolatban, a nyílt színen „itt és most” véghezvitt képzőművészeti alkotófolyamatként is értelmezhetjük.
6.
A különböző művészeti ágak összefonódása, valamint az előadók, a közönség és a színpadi tér kapcsolatának változása lehetővé teszi, hogy a tervezői munka ne csak a látványra vonatkozzon, hanem ezzel összefüggésben a színpadi szomatikus hatásokra is kiterjedjen. Az auditív, taktilis, olfaktív, esetleg orális ingerek a térnek, így a játéktérnek is elválaszthatatlan részei, melyek befolyásolják a vizuális élményt is.”
A cikk azonos tartalommal megjelent a Magyar Művészeti Akadémia Művészetelméleti és Módszertani Kutatóintézet honlpaján is
A Chekhov technika a színész képzeletének képességére és fizikai jelenlétére összpontosít.
Eszközei: a „pszichofizikai gesztus”, a test három központja (akarat, érzés, gondolkodás), ezek kölcsönhatása és a képzelet tudatos alkalmazása.
A Chekhov-technika dióhéjban.
„Nem az a kérdés, hogy mennyire vagyunk tehetségesek, hanem az, hogy milyen akadályaink vannak. Ha a tehetségünket akarjuk növelni, akkor sok csalódással fogunk találkozni. Nincs mit növelni! A kérdés az, hogy hogyan lehet megnyitni azt a titkos szobát, ahol a zsenialitásunk rejlik. ” – Michael Chekhov
A Chekhov-módszer olyan gyakorlati eszközöket ad a színész kezébe, amelyekkel eljuttatja őt saját képességeinek és egyéni kreativitásának valódi kifejezéséhez. Egyidejűleg fejleszti a színész tudatos jelenlétét, kreatív akaraterejét és érzékelő képességét. Ez a folyamat a színész minden ismert és számára ismeretlen képességét aktivizálja eljuttatva saját határain túlra, a teljes “természetesség” állapotába. Hatása azonnal érzékelhető. A színész megtanul bízni saját inspirációiban és képességiben. Szabad alkotóművészként tekint mindenkire.
Egyik fő eszköze az imagináció – a képzelő erő aktivizálása és az atmoszféra megteremtése. A színész egy képzeletbeli testet vagy Pszichofizikai Gesztust használhat karakterének megteremtéséhez és megismeréséhez. Ezzel fedezheti fel annak mozgását, beszédét, érzéseit és azt a világot, amelyben a karaktere létezik.
A kurzuson mozgásos és imaginációs gyakorlatokon keresztül lehetőséget teremtünk önmagunk és a többi résztvevő számára, hogy felszabadítsa kreatív energiáit. Ezzel az energiával kapcsolódunk a mellkasunk középpontjához (Imaginary Center), a környezethez és egymáshoz.
A kurzus elvégzése lehetőséget teremt a kreatív energia, a tudatos jelenlétet fejlesztésére. A képzelet és a mozgás tudatos alkalmazása a megélt és megjelenített gesztusokon keresztül mindenki számára egyértelmű – hétköznapi – eszközzé válik.
Az intenzív napok témái:
Érzékelő testünk tudatos „használata” (összehúzódás-tágulás (expansion-contraction) – könnyedség-nehézség-egyensúly (lightness-heaviness-balance)
Képzelet – képzelőerő (imagination)
Atmoszféra teremtése és kisugárzás (radiation)
Minőség és szándék (irányokkal – gondolat-akarat-érzéskelés hármasa)
Pszichofizikai Gesztussal
„Egy mozdulat ereje megmozdítja akaraterőnket, a mozdulat fajtája felkelti bennünk a neki megfelelő, határozott vágyat, s a mozdulat tulajdonság felidézi érzéseinket. … Célja formálni, megmozgatni egész belső életünket és ráhangolni a művészi célkitűzés szolgálatára.” – Michael Chekhov
Alkotóműhely 2023 ősz
A csoportfolyamatról
A mozgás egyszerre aktivizálja a test egységét: a fizikum, a gondolkodás és érzések hármasát.
A csoportfolyamatban erre a hármasra hagyatkozva hangolódunk önmagunkra - teljességben, egységben: a jelenben.
Mi történik akkor, ha a fizikumunk, a gondolkodásunk és az érzéseink más-más irányt vesznek az életünkben?
Mi történik akkor, ha egy irányba vezetnek, s mégis bizonytalannak érezzük magunkat?
Vannak-e irányok, amelyek meghatároznak minket?
Jelen tudunk-e lenni, ha nem indulunk el?
Lehetsz csöndben - a csoport megtartó közegében.
Beszélhetsz magadról, magadból - a csoport megtartó közegében.
Főként, olyan biztonságban lehetsz a csoportban, ahol: jelen lehetsz magadnak - találkozhatsz önmagaddal - ha szeretnél.
Ha van kedved, gyere: keressük együtt a válaszaidat.